Fecha
1 junio 2022

Compartir

El canvi climàtic és, avui dia, una qüestió d’obligació en les preocupacions de tot ser responsable i a les discussions de qualsevol govern. És indubtable que, les conseqüències irreversibles de tal fenòmen, han anat en augment durant les últimes dècades i que han deixat al seu pas, petjades demolidores.

Si sumem la desigualtat social, la precarietat laboral i el descontentament de les comunitats, trobem una societat a la vora del col·lapse.

Com a conseqüència, i amb la finalitat de combatre aquest desastre climàtic i social, els diferents governs i entitats privades estan desenvolupant les seves pròpies mesures locals per a mitigar aquest impacte.

Tots aquests canvis negatius, no únicament comporten conseqüències desfavorables, sinó que també creen camins cap a la conscienciació. Per aquesta raó, moviments com el #metoo (#jotambé) o l’estil de vida zero waste (residu zero), van aparèixer en les nostres vides per a revolucionar consciències. Perquè, com ja s’ha demostrat en tantíssims precedents, no existeix revolució si prèviament no hi ha una evolució en les consciències.

Anys enrere es podia afirmar d’una manera contundent que el sector financer era concebut com el punt oposat a la sostenibilitat i l’ètica. Els “diners fàcils i ràpids” era l’únic motor que movia a l’inversor, sense tenir en compte els efectes col·laterals que la seva inversió podria generar. No obstant, avui en dia, la Inversió socialment responsable és el nou concepte d’inversió més distingit entre els inversors.

Però, com definim aquest nou corrent que omple les inversions de significat i valor?

La inversió socialment responsable és un estil d’inversió que es caracteritza per integrar els criteris ESG (entre altres) en el procés d’anàlisi i selecció dels valors de les carteres d’inversió. Aquesta, té com a objectiu analitzar variables que van més enllà de la rendibilitat i el purament financer.

 

I, en què consisteixen aquests criteris “ESG”?

Els criteris ESG són els factors ambientals (E: environmental), socials (S: social) i de govern corporatiu (G: governance) que es tenen en compte en el moment de decidir si s’inverteix -o no- en una empresa i/o fons d’inversió.

Dit en altres paraules: Per la part ambiental i social, és l’impacte que l’empresa i/o fons d’inversió té sobre el medi ambient i la comunitat. I, per la part de govern corporatiu, es refereix a quin és l’impacte que té l’estructura actual de l’empresa, és a dir, dels seus accionistes i de l’administració, entre altres. Entenem també que una bona governança es mesura, especialment en la igualtat d’oportunitats i drets per a totes les persones relacionades amb l’empresa, des de membres de la junta d’accionistes, fins a empleats, proveïdors, clients, etc.

Després de reflexionar sobre l’anteriorment exposat, ens adonem que és imprescindible que qualsevol empresa i/o fons d’inversió on destinem els nostres recursos, ha de seguir aquests criteris per a obtenir bons resultats i ser mínimament responsable.

Per al 75% dels grans inversors a nivell mundial, el canvi climàtic és ja un factor significatiu o clau per a la seva política d’inversió, segons una enquesta realitzada per Robeco. Aquest canvi en la mentalitat dels inversors ha mogut els fonaments de les empreses i grups financers, ja que s’han vist obligats a canviar els seus criteris i metodologies d’inversió.

 

I no únicament el sector financer ha hagut d’adaptar-se. Moltes empreses que avui són conegudes per a la majoria han incorporat experts en sostenibilitat entre les seves files per a satisfer les preferències dels seus consumidors. Amb això ha nascut també una tendència que bé tots coneixem: el greenwashing.

El greenwashing (o rentada verda) consisteix en una forma de “propaganda verda” en la qual s’exposa, de manera enganyosa, una percepció que els productes, objectius o polítiques d’una organització són respectuosos amb el medi ambient, amb l’única fi d’augmentar els seus beneficis.

Saber diferenciar les empreses que segueixen aquesta mala-praxis, d’organitzacions que realment apliquen metodologies sostenibles en els seus processos, és una tasca dels gestors d’inversió, entre d’altres,  a l’hora d’avaluar diferents opcions d’inversió. Per això, l’aplicació dels criteris ESG en la metodologia d’inversió és tan important.

Com va confirmar la professora Amelia Miazad de la Universitat de Berkeley, “més d’una quarta part dels actius totals sota gestió s’inverteix ara en empreses socialment responsables. Aquest gir cap a la sostenibilitat ha guanyat terreny ferm en els últims anys, guanyant-se el compromís de centenars de directors executius i dominant l’agenda empresarial mundial”.

A Ginvest, sempre hem aplicat els criteris ESG a l’hora de prendre decisions d’inversió, independentment de la normativa o les cascades informatives de cada moment, ja que considerem que la sostenibilitat dels models de negoci i sobretot, la bona governança és fonamental. Gràcies a aquesta gestió, es minimitzen els riscos i es crea valor, no sols per als inversors, sinó també per a totes les parts interessades de l’organització, incloent la societat en la qual s’opera. Com a  conclusió, no només intentem obtenir una rendibilitat elevada, sinó que també intentem donar-li un sentit a aquesta.

Finalment, volem recordar que, d’una banda, el creixement a llarg termini només és possible quan les companyies es gestionen amb integritat, bon govern i són responsables tant mediambientalment com socialment i que, d’altra banda, la inversió socialment responsable no és, ni serà, mai una opció, sinó una obligació.

 

 

Paula Ramírez Ortega

Tècnica de comunicació

 

 

 

Fecha
1 junio 2022

Compartir

Llamar Contactar